Bezpieczeństwo Statecznościowe Statków Żaglowych

Bezpieczeństwo Statecznościowe Statków Żaglowych

Jan Młynarczyk

(streszczenie)

Przedstawiono kazuistykę wypadków statecznościowych statków żaglowych.Omówiono ich podstawowe przyczyny z uwzglednieniem zjawisk hydro i aerodynamicznych oraz zakres prac naukowo badawczych zwiazanych z zagadnieniem realizowanych na świecie.

Nakreślono zasadę działania programu komputerowego Stability and Velocity Prediction Program ( SVPP ) stanowiącego komputerowe wspomaganie bezpiecznej żeglugi statków żaglowych.  Dla zadanych warunków pogodowych i kursu statku wzgledem kierunku wiatru SVPP analizuje współpracę wszystkich żagli i podaje ich ustawienia ( kąty trymu ) dla wybranej funkcji celu którą może byc maksymalna prędkość statku  lub minimalne kąty przechyłu przy danym zestawie żaglowym.

SVPP powstał w oparciu o wieloletnie badanie teoretyczne i eksperymentalne w tunelu aerodynamicznym i  hydrodynamicznych basenach modelowych oraz w skali rzeczywistej na wielu statkach żaglowych W programie badawczym  tym uczestniczyła również POGORIA.