Jak wygląda życie na statku i Twoje obowiązki ?

Rozkład dnia przedstawia się następująco:
 
do 0700
cisza nocna
0700
pobudka
0700 - 0730
toaleta poranna
0730 - 0755
śniadanie
0800
podniesienie bandery i apel poranny, po apelu śniadanie wachty nawigacyjnej i wachty gospodarczej. Klar osobisty
0900 - 1300
prace bosmańskie lub zajęcia programowe
1330
obiad
1500 - 1800
prace bosmańskie lub zajęcia programowe
1830
kolacja
od 2300
cisza nocna
 
Niezależnie od tego rozkładu dnia służby biegną przez 24 godziny na dobę. Przebiegają one różnie w zależności od tego czy statek jest w morzu (płynie), na kotwicy czy w porcie i zależnie od tego pełnione są wachty (tym razem wachta oznacza nie tylko grupę żeglarzy, ale również pełnioną funkcję) nawigacyjne lub portowe.
 
Tak więc przygotuj się na to, że:
  • gdy statek będzie w morzu, w drodze będziesz pełnić służbę na pokładzie ( wachtę nawigacyjną ) przez cztery godziny w ciągu dnia i cztery godziny w nocy. W tym czasie będziesz na zmianę sterować, obserwować morze dookoła statku na "oku", pełnić funkcję asystenta nawigacyjnego oraz w miarę potrzeby stawiać, zwijać bądź zmieniać ustawienie żagli
  • w porcie będziesz pełnić służbę przy trapie (wejściu na statek)
  • w czasie obsługi żagli będzie zachodziła konieczność wchodzenia na maszty i reje. Nikt nie będzie do tego zmuszany, ale doświadczenie uczy, że większość z Was prędzej czy później tego spróbuje, a niektórzy osiągną w tym wysoką sprawność
  • co czwarty dzień Twoja wachta będzie miał służbę gospodarczą, w czasie której będziesz
  • pomagać kucharzowi w przygotowaniu posiłków, nakrywać do stołów, sprzątać i zmywać naczynia
  • sprzątać pomieszczenia wewnątrz statku w tym szczególnie starannie ubikacje i łazienki. Ponadto co czwarty dzień, w czasie gdy ze względu na sposób zmiany wacht Wasza będzie wolna od służby nawigacyjnej i gospodarczej w godzinach 0800-2000 (patrz grafik wacht), będziecie do dyspozycji bosmana w godzinach 0900-1830 z przerwą na obiad jako wachta bosmańska. W tym czasie będziesz pomagać bosmanowi w pracach konserwacyjnych i drobnych naprawach na statku.